کلبـــــــــه ی ......

هرگز امید را از کسی سلب نکن.شاید این تنها چیزی است که دارد

کلبـــــــــه ی ......

هرگز امید را از کسی سلب نکن.شاید این تنها چیزی است که دارد

اشکفتک

در5کیلومتری غرب شهر شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیاری ودردامنه کوههای قراولخانه منطقه ای وجود دارد که آن رابانام اشکفتک (Eshkaftak) می شناسند که ازسمت مغرب باچالشتر وازمشرق بامهدیه همجوار است که امروزه باگسترش شهرنشینی این سه منطقه تشکیل ناحیه غرب شهرداری شهرکرد راتشکیل داده اند وازلحاظ تقسیمات کشوری جزو شهر شهرکرد محسوب می گردند.
مرحوم علامه دهخدا درذیل عنوان اشکفتک آورده است:
((اشکفتک . [ اِ ک َ ت َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان لار بخش حومه ٔ شهرستان شهرکرد واقع در 7هزارگزی باختر شهرکرد که در محلی کوهستانی و معتدل واقع است . مذهب اهالی شیعه و زبان آنان فارسی - ترکی است . آب آن از قنات تأمین میشود و محصولات آن عبارت است از: غلات و کشمش . شغل اهالی زراعت و گله داری وصنایع دستی زنان قالی بافی است . راه شوسه دارد. در این آبادی خانه هایی از سنگ در کوه ساخته شده که اشکفتک نامیده میشود.))

جمعیت کنونی اشکفتک بالغ بر8000 نفر سکنه می باشد که بااحتساب جمعیت مهدیه وچالشتر این منطقه حدوداًجمعیتی 30هزارنفری راتشکیل میدهند.سابقاًشغل اکثر اهالی اشکفتک کشاورزی ودامداری بوده است که طی سالیان اخیر وباتوجه به رشد فرهنگ شهرنشینی وتوسعه شهر ها اکثر اهالی اکنون به مشاغل دولتی رویگردان شده اند ودر ادارات دولتی مشغول می باشند.
اشکفتک دردوران دفاع مقدس30 شهید ودهها جانباز سرافراز تقدیم انقلاب اسلامی نموده است همچنین حدوداً300رزمنده ازاین منطقه به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام گردیدندکه سندی است برافتخارات این دیار درطول هشت سال دفاع مقدس.

از جاذبه های مذهبی این منطقه می توان به امامزاده سلطان محمد(معروف به سلطان سبز پوش)که نسب این امامزاده واجب التعظیم با هشت نسل به امام سجاد(ع)می رسد اشاره کرد.

همچنین مسجد جامع اشکفتک که تاریخ بنای اولیه آن به زمان قاجاریه بر می گرددکه طی سالهای اخیر تغییراتی درجهت توسعه مسجد درآن صورت گرفته است همچنین درجوار این مسجد حسینیه ای بزرگ به نام شهدای اشکفتک احداث گردیده است که محل برگزاری انجام مراسمات مذهبی مختلف دراشکفتک می باشد. همچنین مسجد اعظم اشکفتک که قدمت بنای آن به پیش از انقلاب برمی گردد.
از اماکن وابنیه تاریخی این منطقه میتوان به حمام قدیمی ،آسیاب وکارخانه روغن چراغ(روغن برزک)* اشاره نمود.

(بر گرفته از مرکز اطلاع رسانی خط شکن-khatshekan.ir)


نظرات 1 + ارسال نظر
حسن آقا پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 19:16

خوشا اشکفتک و وضع بی مثالش
همین یک جا و کل چارمحالش
ندیدم غیر اشکفتک به عالم
خداوندا نگه دار از زوالش

Afarin
Fght behtar bood moshakhasatetoonam mineveshtin

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد